zondag is een droeve dag

Niet echt een categorie ontspanning of gezondheid en welzijn. Zondag is de dag voor paps.
Nou daar word je niet echt vrolijk van. Om een uurtje of 15.00 naar Edam gekacheld. Een leuke
rit overigens door pittoreske dorpen en weilanden met koeien, paarden met heur veulens en
molens.
Maar in Edam tref ik een ander beeld aan. Arme Martha krijgt de broek niet opgetrokken dus pa
ligt in zijn sta-op stoel naar 1 kant weggezakt (is het laatste nieuwe) in de joggingbroek op zijn
heupen. Hij slaapt. Dat doet hij veel. Alsof het teveel is om het leven nog aan te zien. Zijn ogen
gaan wel open maar een echte vlaag van herkenning kan ik niet ontdekken. Weer een mevrouw aan
zijn zijde. En weer iemand die aan hem begint te sjorren om het toch verder aan te kleden. Hij wuift
op ouderwetse manier weg. Zo’n handgebaar dat ik als geen ander ken. Ach ach toch. Waarom geen
bekertje vingerhoudskruid of iets anders…….dit is niet leven…dit is alleen maar zijn. Martha en ik fluisteren
over hem met onze ogen vol. Fluisteren, jawel, want hij kan horen en denken. Alleen het wordt niet opgeslagen.
Hij is miserabel. Hij houdt zijn hand bij zijn mond zoals hij heel vroeger deed en ik soms nog doe. Een
gebaar dat narigheid en verdriet uitdrukt. Ik lees de rapporten van de verzorgers en bedenk me dat het
engeltjes zijn!!!!
Maar dit is mijn vader niet meer. Dit is niet wat hij wil. Dit is wat niemand wil. BAH!!!!!!!!!!!!
 
En na 2 1/2 uur rijd ik weer terug. Jojo moet nog eten. Ik ook. Jojo krijgt een zakje lekker voer en ik
warm voor de 3e keer mijn pasta met saus op. Die gaat nu echt de vuilnisbak in.
En voor ik het weet lig ik boven en val om 22.30 uur in een diepe slaap (coma).
zo was hij ruim een jaar geleden in Maastricht!!!
 
morgen weer een dag….
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op zondag is een droeve dag

  1. simone zegt:

    Hey buuf, ik kwam via mijn hotmail op je link over je papa voordat ik inlogde….jeetje, dat klinkt alsof dit niet lang meer zo door moet gaan, zeker niet voor hem. Die foto die hierbij staat is eentje om te bewaren, hierop ziet ie er fantastisch uit. Dat het zo snel kan gaan……..hang in there buuf. Het moet toch zo zijn ergens…….x Simone

Geef een reactie

