de rest van de dagen

Hoi Landrotten,
 
Hier de aflsuitende dagen van onze cruise naar de baltische staten en rusland.
Wist ik toch niet dat de baltische zee vroeger gewoon de Oostzee heette?
Ik kan het niet meer bijbenen en mijn Bosatlas van middelbare school vertoont
situaties en landen nog van voor (of na) de periodes van landje pik.
 
Affijn, ’s morgen na de mistige nacht veilig aangekomen in Kopenhagen. Dan wil je toch
wel het bekende liedje wonderful wonderful copenhagen zingen en denk je dat hans christiaan
andersen op de pier zit te wachten met een prachtig sprookjen.
 
Niets is minder waar. Het regent tot het giet. We komen weer in de buurt van huis denk ik nog.
Het mag de pret niet deren. We hebben ons aangemeld voor een citytour en de een rondvaart
door de havens. Zoals gewoonlijk loopt alles gesmeerd met het verlaten van het schip en de
juiste bus vinden. Onze tourgidse dit keer een pittige dame die uitmuntend engels spreekt. Geen
wonder, het is een engelse die met een deen gehuwd is. Dit houdt ook in dat de oren voor menig
buitenlander (niet engelstalig) goed gespitst moeten worden. Soms is het eenvoudiger het engels te
verstaan met een accent van finland of zweden.
Wat stond ons te wachten in kopenhagen?? Een intens gevoel van thuis!! Het is alsof je thuis bent.
Alles was opgebroken, er waren diverse grachten, ze hadden het eenrichting verkeer nog niet echt
doorgevoerd, dus files vanwege bussen, lossende vrachtauto’s en dergelijke. Nog een geweldige
gelijkenis was dat ook in Kopenhagen een "metro" lijn wordt aangelegd waar niemand op zit te
wachten.
Goede bijkomstigheid bij traag verkeer is natuurlijk dat je foto’s kunt maken. En die hebben we gemaakt.
De chauffeeur van de bus had goed gepoetst waardoor de piesende regen gladjes van de ramen afdroop
en er mogelijkheid was tot het nemen van mooie prenten. Maar wat kan ik je zeggen, het is net amsterdam.
De bouw, de grachten en ik denk zelfs de mensen. No nonsense. Aangezien ik inmiddels weer thuis ben
moet ik de foto’s erop naslaan om te zien wat we gezien hebben. Net amerikanen. Het is dinsdag dus dit
moet kopenhagen zijn. Rijke historie, mooie gebouwen en volle straten.
Na de city tour stopten we bij de rondvaarten, ook zo lekker bekend, maar er lag alleen een open boot.
Nu zijn we voor geen kleintje verveerd, maar met die regen was het iets te veel gevraagd. De gids verblike
of verbloosde niet, leidde ons terug in de bus en ging nog een kwartiertje met ons rondrijden. Wat genoeg tijd
moest zijn voor de rondvaart maatschappij om ons een overdekte boot te bezorgen. Een kwartiertje rondrijden
in Kopenhagen staat gelijk aan een vierkante kilometer of 3 rondrijden. Ik vond het nog steeds leuk. Lekker zitten
beetje kijken en vooral relaxen.
 
Eenmaal terug aan de rondvaart kade werd ik al verwelkomd door een zeer vleierige opmerking van de bootgids
dat ik zulke mooie ogen had. Echt deense ogen. Jaja… Leuk geprobeerd vriend. Levert niet meer fooi op hoor.
Die bewaar ik voor morgenavond op onze afscheidsavond aan boord de Eurodam.
Niettegenstaande de vertraing met de rondvaart, was het een fantastische. Door de bekende grachten, maar ook verder
buiten in de haven. We kregen als icing op de cake het nieuws dat we voor het schip zouden worden afgezet met de
rondvaart en niet meer met de bus hoefden. Hoezee!!! We zagen wat koninklijke jachten, paleizen etc. vanaf het water
en een marine faciliteit waar we natuurlijk niet dichtbij konden.
En na ruim een uur een fantastische aanblik van ons cruise schip vanaf het water. We voeren er vlak langs om vervolgens
aan de achterzijde af te meren en met een trapje in de kaai weer aan land te gaan.
 
Kopenhagen is echt de moeite waard. Ik weet ik heb niet veel inhoudelijks over deze stad geschreven, maar hij is per
land te bereiken en ik denk dat we dat dan ook in de nabije toekomst gaan doen. Heel genoeglijke stad, je voelt je er
meteen thuis en het heeft veel moois en gezelligheid te bieden.
 
Morgen nog een dag op zee en dan binnenkomst in Amsterdam.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

