ontschepen en SAIL2010

Lekker slim van ons om zo laat van boord te gaan!! De meute is nog helemaal niet weg.
De ontscheping gaat, ik moet het zeggen, heel gesmeerd. Ik gebruik nog een ontbijtje aan
boord, vul mijn waterfles (gelukkig blijkt achteraf) en pak mijn laatste rommeltjes bijeen.
De koffers hebben we de vorige avond al buiten gezet met de juiste labels met de juiste
kleurcoderingen. Die vinden we straks op de pier terug.
Maar he?? Waar is toch die russische wodka die ik gekocht heb en gisteravond bezorgd
zou worden?? Even wat heen en weer bellen hoor!! Die 3 flessen laat ik niet zo maar achter.
Inmiddels worden op de balkons de tussendeuren opengemaakt. Ze gaan zometeen spoelen.
Met grote waterslangen de balkons spoelen. Je voelt het een beetje alsof je van het schip
wordt gespoten.
Leuk is om inmiddels de grote stoet van bootjes langs te zien varen. Die zijn er voor de
sail in van de tallships maar maken allemaal een korte omweg om langs ons schip te varen.
We zijn een bezienswaardigheid. En wij zelf zien af en toe ook al een kleine variant van de
tallships, laten we ze smallships noemen, voorbij komen. Een drukte van jewelste.
 
Om bijna 10.00 uur verzamelen we ons op het 2e deck. Ik nog steeds in afwachting van mijn
wodka die inmiddels getraceerd is en bij de balie zal worden afgeleverd. Alleen daar weten
ze er niet van. Blijkt nu ineens op mijn hut te staan. Het wordt me al warm over het lijf en
daar heb ik natuurlijk snel last van. Weg mooie coiffure, natte krullen in de nek.
Gelukkig komt de cabinsteward met een grote doos van de winkel aan. Zucht…..
 
Kom jongens, naar buiten, nog een keer langs het kaartsysteem wat ons registreerd, gauw
de taxi in en naar huis.
 
NEE dus.
 
Bussen af en aan, taxi;s af en aan en een heeeeeeeeeeeeel lange rij met wachtenden.
We liggen namenlijk in de container haven ergens ver in Amsterdam West. Niet in het
centrum. Dus aangewezen op de taxi’s die daar mogen komen. TCA heeft het alleenrecht
en ik moet zeggen ze komen af en aan. Maar ook de taxi’s hebben moeite om bij ons
te komen dankzij SAIL. grote omwegen moeten ze maken om bij ons te komen.
Eerst worden we nog naar een andere plaats gestuurd, maar dat blijkt helemaal niet
de taxiplaats te zijn, dus nu staan we nog verder achter in de rij. Balen. Dorst. Ik heb gelukkig
die fles gevuld.
We gaan bellen. Eerst om te zeggen dat we later thuis komen. Truus begrijpt het helemaal.
Dan allerlei vrienden en familieleden die ons wellicht met de auto kunnen halen.
Noppes. De een is op werk, de ander op vakantie in friesland, weer een ander heeft geen
auto dus we zijn veroordeeld tot de rij.
En dan eindelijk na 1 1/2 uur mogen we instappen.
 
Onze turkse taxi bestuurder scheurt ons richting het centrum. Maar ook daar een en al
obstakel dank zij sail. We bluffen ons langs het centraal station met de smoes dat we de
trein in moeten. Dan naar mijn eiland. Ik heb uit voorzorg reeds mijn ontheffing in de hand
om op het eiland te komen.
Allereerst bij de verbindingsdam………… een autoritair kijkende figuur begint al van verre nee
te zwaaien. Hoe bedoel je nee, hij heeft ons nog niet eens gesproken???
Met een gebarentaal die Mussolini niet zou misstaan geeft hij op de een of andere manier aan
dat wij naar rechts naar sporenbrug moeten.
Ik wijs onze chauffeur de weg. Hij is inmiddels geheel opgenomen in onze club ter verovering van
mijn huis op het eiland haha.
 
Er ligt een Bailey brug over het water zodat de bewoners van het KNSM eiland hun huis toch nog
kunnen bereiken.
Eenmaal daar aangekomen staan we achter een mevrouw in een auto die door nog zo’n machtswellusteling
(ik kan het echt niet anders omschrijven, deze gefrustreerde verkeersregelaar) tot halt wordt geroepen.
Wij denken, logisch vinden wij, dat zij niet de juiste ontheffing heeft en daarom het eiland niet mag
betreden. OEI, FOUT!!!. De taxi gaat om deze auto heen en daar zijn de rapen gaar.
De langharige, sigaarrokende verkeersregelaar begint daar even van leer te trekken. We mogen
niet door!!! Ik zwaai vanuit de taxi met mijn vergunning en vraag of het misschien de bedoeling is dat
we de koffers lopend moeten meenemen. We moeten terug, zo gebiedt de regelaar. "jullie taxi’s denken
maar dat je alles kunt en mag" is zijn eerste opmerking. Hoe bedoel je?? Ook mijn raam is inmiddels naar
beneden. Nogmaals vraag ik of we moeten gaan lopen? "nee je moet luisteren naar mij. Ik heb het hier
voor het zeggen. Jullie doen niet wat ik zeg. Ik heb duidelijk aangegeven dat je moet stoppen" om maar
enkele teksten van deze meneer te herhalen. En dan druk ik me nog netjes uit. De man heeft totaal NIET
duidelijk aangegeven wat er bedoeld wordt. UIteindelijk blijkt dat het verkeer van het eiland eerst af mag.
Duh, da’s nogal logisch. Waarom geen verkeerslichten zoals voorafgaande jaren??? Dat was duidelijk.
Niet deze gefrustreerde, ordinair schreeuwende, je en jouwer, met zijn sigaar uit zijn mond bengelende
verkeersregelaar. Ik was inmiddels ziedend. En je wilt mij niet ziedend zien. Dan ben ik staat om iemand
werkelijk helemaal rot te meppen. De "regelaar" blijft volharden in zijn zogenaamde duidelijke "bevelen"
die wij oprecht niet hadden begrepen, dus de taxi wil terug invoegen. Helaas staan er inmiddels meer
auto’s acher en kunnen we niet anders dan rechts aflsaan op de kade.
Het eiland verkeer komt naar het vasteland. De dame die voor ons stond gaat daarna rijden. Uiteraard
mogen wij niet meer terug in de rij. Nog zó’n staaltje van machtsmisbruik. We hebben maar te wachten
totdat pony en sigaar ons wellicht doorlaat. Inmiddels zijn nu in de taxi alle 4 ramen naar beneden en
wordt er geprobeerd met deze regelaar te praten. Hij gaat wel even de taxinummers noteren en het zijn
allemaal klootzakken die taxi’s. Dit gaat werkelijk te ver.
Wij schreeuwen inmiddels ook uit de ramen dat we graag de regelaar zijn naam en nummer willen noteren
en dat dit je reinste kolder is.
Je begrijpt ik zal hier niet alle vulgaire termen schrijven die we inmiddels via de ramen spuien, maar laat
gezegd zijn dat het mijn bloed deed koken. Na een toch al moeizame ochtend dan door zo’n klote blaag
die denkt dat ‘ie heel wat is, te worden behandeld???? Alleen omdat hij miscshien iets tegen taxi’s heeft???
ONVOORSTELBAAR?!!!!!
Een simpel stoplicht net als voorgaande jaren was duidelijk geweest. Je vignet op de ruit en een stoplicht.
Hoe moeilijk kan dat zijn>!>!>!>!>!
Mensen ik was zover dat ik uit wilde stappen en deze meneer een pomper op zijn ruiker te geven maar
de rest heeft me tegengehouden. Ziedend en woedend was ik. Door zo’n vooringenomen klootzak die het
wel eens even allemaal zal regelen.
 
Geen wonder dat verkeersregelaars worden aangereden dacht ik nog. Als ze allemaal van die hitlertjes zijn
als deze. Tjonge!!!!!!!!!!!
 
Uiteindelijk kwamen we briesend en verhit aan. De chauffeur kreeg een vette tip Hij had zich keurig gedragen
en kwam voor zijn rit op. Meer niet.
 
Als het weer wat rustiger wordt om me heen gaat er natuurlijk een brief naar de deelraad. We hebben onze
dictator niet meer gezien de overige dagen van SAIL.
 
Uiteindelijk thuis heeft Jojo de poes me eerst niet bekeken. Een goed teken. Ze was gek op Truus de oppas.
Die overigens een fantastische lunchtafel voor ons had klaar staan. Mooi gedekte tafel, heerlijke hapjes.
Alsof we nog even op de boot zaten!.
 
Ma en Theo reden om 13.30 uur weer zuidwaarts naar hun beestenboel. En zo kwam er een woelig einde
aan onze cruise op de woelige baren en bezoeken aan steden met meerstal woelige historie.
 
Het was grandioos!!!
 
Inmiddels is SAIL 2010 ook weer achter de rug. We hebben genoten op mijn balkon van het vuurwerk en de
vele verlichte bootjes en jachten in de avonduren. We hebben gelachten om rijkswaterstaat en politie te
water die een continue taak hadden het waterverkeer "om de gele boeien" te leiden. We hebben genoten
van het echte Friese commentaar tijdens de wedstrijden Skutsje zeilen en hebben zelfs een middag tussen
de massa gelopen. Jammer dat je door die massa en de massa boten die langs de schepen voeren, de
grote kopstukken zelf bijna niet kon zien. Maar he! daar heb je televisie voor. Zie je het van dichtbij en vanaf
je luie bank.
 
De volgende reis is inmiddels geboekt.
De verenigde staten met als afsluiting een cruise naar Hawaii….
 
Jullie horen van me……
 
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

